• Forums
  • View New Posts
  • View Today's Posts
  • Search
  • Members
  • Calendar
  • Help
  • Extras
Forum stats
Show team
View New Posts
View Today's Posts
Lowlands Tactical: Forum
Login to account Create an account
Login
Username/Email:
Password: Lost Password?
 

  Lowlands Tactical: Forum Publiek Debrief
« Previous 1 2 3 4 Next »
[DEBRIEF] OP Gebroken Vlinder

New Reply 
Thread Modes
Debrief OP Gebroken Vlinder
Outlawled Offline
Banned
Posts: 788
Threads: 150
Joined: Aug 2014
#1
03-07-2015, 03:50 AM (This post was last modified: 03-07-2015, 03:51 AM by Outlawled.)
OP Gebroken Vlinder

Oporder: http://lowtac.nl/showthread.php?tid=208

Missie:
De missie was op voorhand zeer duidelijk. Onze hoofddoelen waren lang van tevoren bekend. Het feit dat bij iedere Arma-speler Chernarus bekend terrein is, zal ook mee spelen. Het komt er in feite op neer dat CDF (in feite AAF) troepen in Chernarus gelegerd zouden zijn. Wij moesten enkele cruciale doelen uitschakelen en bepaalde zones zuiveren. CDF zou tevens ook een aantal voertuigen bezitten. De complete omschrijving vind men in de oporder.

Uitvoering:
Van tevoren werd er een briefing gehouden voor de sectieleiders. We hadden een goeie opkomst en hadden 4 volle secties. Daarnaast nog HQ en enkele piloten. Na een volledige briefing voor de manschappen zijn we in kolonne over de weg verplaatst naar het westen. Na bij de RV aangekomen te zijn, hebben we de voertuigen verstopt en zijn we richting Green Mountain getrokken. Nadat andere secties de omliggende kazematten gezuiverd had, heeft Alpha de eer gehad om met steun van een rookgordijn het compound van Green Mountain te zuiveren. Dat ging heel soepel. CQB training werpt zijn vruchten af! In het compound troffen we meerdere, verwachtte, munitiekisten aan. Na deze te hebben vernield zijn we richting het zuiden getrokken. Daar zijn we bij enkele bosschages in een flinke knokpartij geraakt met den vijand. Samen met Bravo zuiverde Alpha Drohzino.
Na dat gedaan te hebben keerden we terug in diezelfde bosschages om samen met twee andere secties de Noord-Oost kan van Zelenogorsk aan te vallen. Een IFV werd daar door een knap schot vernield. Alpha maakte een omtrekkende beweging via het Noorden om aan de Noord-West zijde te geraken. Daar hadden we nauwelijks tegenstand meer. Echter aan de zuidelijke rand van de stad was wel weer behoorlijk wat tegenstand. Dat werd keurig opgelost door een andere sectie, nadat een tank pas disabled was na 8 direct hits. Door een omtrekkende beweging door het bos zijn we aangekomen bij het transformatorcompound. Daarna was het endex

Alpha:
Ik vond het mijn team Alpha erg goed doen. Het was veruit niet onze beste avond, maar de discipline zat er goed in. Het clearen van de compounds ging goed. De formaties echter waren zeer chaotisch. Echter met 3 secties door een klein bosje in linie lopen, is verwarrend en ik wijt het dan ook aan een verwarrende situatie. We hadden immers plusminus 32 man meer als normaal.

Goede punten:
-Opkomst was erg goed (precieze aantallen weet ik niet).
-Goede samenwerking tussen verschillende groepen.
-Organisatie
-Duidelijk contactreports
-Secties waren vrij betere opties te suggereren.
-Luchtsteun
-Heel tof om onderdeel te zijn in een groter slagveld als gewoonlijk
-Heldere briefing
-Heldere opdrachten
-Goede individuele battle drills.

Minder goede punten:
-Formaties waren zeer chaotisch
-Romeo en Echo meerdere malen voor langere tijd onbereikbaar
-Briefing was te lang en gedetailleerd voor de gewone soldaten.
-Lang moeten rijden, wat je een half uur kost en onze piloot de hele avond werkeloos heeft laten staan
-Soms te veel secties op een kluitje
-AAF units lijken te veel op NLD_Units (zelfde uniform, andere texture.. Duh..)
-Te veel stilte en momenten om te wachten op nader order
-Andere secties die niet goed clearen (2 secties liepen strak langs(lees: <10 meter) een vuurteam vijanden) in het bos
-stiltes bij sommige GC's, met name Bravo
-Het niet in de gaten houden of iedereen compleet is. We vonden ene Ronald, die rustig dood lag te bloeden, nadat zijn sectie al lang en breed vertrokken was.
-Luchtsteun? Weet niet precies wat er gebeurde, maar die lag soms meer op de grond.

Neem het vooral niet te zwaar (met name andere DLC en TDNL niet). LowTac is nu eenmaal kritisch. Ook naar zichzelf. Sommige punten zijn specifiek voor ons en sommige voor iedereen. Kern is zelfontwikkeling. Kijken wat we moeten verbeteren om de volgende keer een nog betere prestatie af te leggen. Sommige van de minder goede punten lag aan de grootte van de missie. Velen zijn dit simpelweg niet gewend en dat maakte het chaotisch. Had dat anders gekund? Ik kan het me moeilijk voorstellen!

Tot slot:
Tot slot wil ik graag iedereen bedanken die heeft meegespeeld, maar met name degene die er moeite in hebben gestoken. Alle drie clans en communities hebben regelmatig de koppen bijeen gestoken om alle communicatie en andere zaken zo spoedig mogelijk te verhelpen. Sacha voor het maken van de missie en het snelle fixen, na een dodelijke update van BIS.

Het lijkt mij overigens goed dat men hierna nog één keer de koppen bijeen steekt, om ervaringen, tips, media (zodat we een grote bunch aan screenshots en video's krijgen. Misschien kunnen we zelfs 1 grote video maken, van alle kanten bij elkaar!)

Tevens kunnen we eens kijken wat we in het vervolg doen.

Ik vergeet weer veel dingen, maar het zal wel.
Screenshots en video's hieronder! Biggrin
Website Find
Reply Quote
Sacha Offline
Administrator
*******
Posts: 1,305
Threads: 266
Joined: Aug 2014
Reputation: 7
#2
03-07-2015, 03:55 AM
Stats: http://arma3.swec.se/game/data/6535765
AAR: http://alivemod.com/war-room/showoperati...us&clan=LT
Website Find
Reply Quote
Sacha Offline
Administrator
*******
Posts: 1,305
Threads: 266
Joined: Aug 2014
Reputation: 7
#3
03-07-2015, 04:19 AM (This post was last modified: 03-07-2015, 04:20 AM by Sacha.)
Initieele plan:
[Image: arma3%202015-03-06%2019-54-15-915.png]


Briefing en laatkomers:
[Image: arma3%202015-03-06%2020-11-23-515.png]


Euh.... Winter?
[Image: arma3%202015-03-06%2020-11-41-198.png]


Actie!
[Image: arma3%202015-03-06%2020-38-14-269.png]
[Image: arma3%202015-03-06%2020-40-23-660.png]
[Image: arma3%202015-03-06%2020-42-10-193.png]


Buizerd 1 in actie:
[Image: arma3%202015-03-06%2020-42-28-813.png]


Cologne:
[Image: arma3%202015-03-06%2021-56-15-435.png]


Iedereen was aanwezig!
[Image: arma3%202015-03-06%2022-15-45-984.png]
[Image: arma3%202015-03-06%2022-36-22-143.png]


Debrief:
[Image: arma3%202015-03-06%2023-32-51-816.png]
[Image: arma3%202015-03-06%2023-34-39-327.png]

De rest is hier: http://sacha.ligthert.net/screenshots/AR...0TL%20DLC/
Website Find
Reply Quote
Edzard Offline
Staff
****
Posts: 176
Threads: 26
Joined: Feb 2015
Reputation: 1
#4
03-07-2015, 05:29 AM (This post was last modified: 03-07-2015, 05:35 AM by Edzard.)
Omdat het nog vers is mijn bevindingen, ik hoop dat we hier een constructieve discussie kunnen hebben om het de volgende keer nog leuker te maken.

Missie: het bestand was ruim van tevoren beschikbaar, dat is een pre. Chernarus ken ik persoonlijk niet, want ik heb geen Arma 2 gespeeld. De briefing tijdens het spel, natuurlijk gedaan met de beste bedoelingen om iedereen duidelijkheid te verschaffen, zorgde voor mij alleen maar voor verwarring. Coordinaten wisselden af met plaatsnamen, kompasrichtingen en gebiedsaanduidingen als "dat stuk bos" waardoor ik al gauw de draad kwijt was.

Het plan leek erg gedetailleerd, in het verlengde van befehlstaktik, zeker als je tevoren bij het opperbevel al bepaalt dat er rookgranaten gegooid gaan worden voordat er bestormd wordt. Is dat niet iets voor een bevelhebber op tactisch niveau?

Alpha: weinig opmerkingen, behalve veel wachten en als laatste man hoorde ik alleen de bevelen via de radio. Als er dan een bevel komt als "we gaan achter delta aan" betekent dat eigenlijk niks behalve achter de meute aan - komt tactische spacing en dekking zoeken natuurlijk niet ten goede. Wat betreft lopen kun je het beste de kompasroos gebruiken "we gaan lopen richting noord oosten" en "draaien nu naar het westen, daar zit Delta" Iets om gewoon aan te werken. Dit natuurlijk wel via radio.

Uitvoering: Het indelen in groepen zal altijd tijd kosten, maar misschien is het mogelijk om in ieder geval teamleiders al tevoren te bepalen en deze teams zo snel mogelijk op te vullen? Voor zover dit nog niet het geval was.

Gear: een half uur lang bij een kistje staan al die spulletjes uitzoeken, een heerlijk gevoel. Alsof je in een snoepwinkel bent, maar dat iedereen aan het wachten is en dan uit frustratie ook maar begint te graven in die kist..
Ik denk dat bij een grote operatie de gear via de teamrollen verdeeld moet zijn, niet dat iedereen nog verder tacticool gaat doen. Kost gewoon jammerlijk veel tijd.

Reistijd, ook altijd moeilijk - maar wat is het nut van het nemen van bewapende Fenneks als je ze toch achterlaat. Dan kun je beter met een helicopter invliegen, misschien nadat 1 team (snel) gescout heeft, toch?
Ook jammer voor de mensen die graag piloot zijn.
Zonde van de tijd, misschien niet zo goed voor immersion maar ga er gewoon voor om zo snel mogelijk op de plaats van bestemming te komen. Als je vuursteun mee wil, laat dan een groep met voertuigen vooruitrijden.

Daadwerkelijk uitvoeren van de missie, verliep traag. Voor mijn gevoel werden we van hot naar her gestuurd, met na het bereiken ons doel telkens 2 tot 10(!!) minuten pauze. Wat mij betreft verre van ideaal, ik wist niet waar we waren, waar we heen gingen en waar de andere teams zich bevonden.

In kleinere ops heb je af en toe pauze waarbij weer even georienteerd wordt en kun je direct verder. Dat zou in een grotere operatie toch niet anders moeten zijn?

Er was van tevoren geen mandaat afgegeven wanneer vuur uitgebracht kon worden, zo had je dus vuurgevechten die zich op 800(!) meter afspeelden. Tegen AI is dat grotendeels toch prijsschieten, en in ieder geval voor mij niet echt spannend.
Een kleine beschrijving van de "rules of engagement" zou dus wel mogen van mij.

De afwikkeling was ook wat chaotisch, volgens mij kun je als bevelhebber toch op alle frequenties wat zeggen? Maak dan even duidelijk dat het over is en waar we verzamelen voor debrief.

Eindaanbevelingen:

Ik denk dat je in een spelletje Arma als bevelhebber niet moet proberen de chaos de baas te zijn, dat zorgt alleen voor vertraging. Mijn voorstel: hanteer auftragstaktik, geef doelen en laat teams zelf bepalen hoe deze te behalen. (kort door de bocht) In de bedrijfskunde noemen we dit ook wel "beslissingsbevoegdheid zo laag mogelijk in de organisatie leggen". Het werkt.

Dan lijkt het natuurlijk direct alsof je als bevelhebber niks meer om handen hebt, maar ik stel voor om de ondersteunende elementen onder de opperbevelhebber te laten vallen. (luchtsteun, herbewapeningsmogelijkheden, artilleriesteun, vervoersmiddelen, of een achter de hand gehouden reserve) Als de missie uitdagend genoeg is, zul je vanzelf oproep krijgen deze middelen in te zetten van de verschillende groepen en teams.
Find
Reply Quote
Smootch Offline
Staff
****
Posts: 231
Threads: 36
Joined: Oct 2014
Reputation: 6
#5
03-07-2015, 01:25 PM
HET WAS GEZELLIG MENSEN

Met deze Joint Ops is LowTac bij de andere NL communities/clans op de map gezet.
Niet alleen door de goede organisatie (kudos voor Sacha) maar ook door het gedrag en optreden van haar members tijdens de Joint Ops.

Missie:
Deze was ruim van te voren op alle forums aanwezig en duidelijk. de uitvoering word altijd anders dan is uitgedokterd (slechte info, extra reinforcements etc.) hier werd goed op geanticipeerd.
Het is altijd leuk om te zien hoe andere clans/communities het doen,

Alpha:
Het ging goed zoals normaal :P, Lead vehicle reed af en toe iets te snel, waardoor ik het zicht veel kwijt was op hun, Obee had het een beetje moeilijk als pointman (mede ook door onduidelijke communicatie met Romeo), weinig casualties ik heb er maar een paar moeten oplappen, de formaties gingen wat stroever en spacings ook.

Pro's & Con's:
+ De opkomst
+ Organisatie
+ Samenwerking
+ Grootte van de Operatie
+ Reinserts via helicopters

- Formaties
- rijden naar de AO
- Medische systeem (more power to the MEDICS)
- Mensen die op 700m+ vijanden willen dood schieten lukt het niet verder gaan en andere er mee op gescheept laten zitten Sad
- AAF als vijanden (ik snap waarom je het heb gedaan)

Eind conclusie:
MEEEEEEEERRR!!
Veel plezier gehad, in de top 6, 4 LowTaccers met 40 kills (combined) gelukkig geen voor trekkerij van HQ (kudos) en wij als LowTac komen goed samen als een team.
als we dit vaker doen komt er ook een betere samenwerking tussen de verschillende communities/clans op het battlefield er ook wel.
Website Find
Reply Quote
Clavus Offline
Lid
**
Posts: 43
Threads: 2
Joined: Dec 2014
Reputation: 1
#6
03-07-2015, 03:18 PM
Maar even paar screenies dumpen. Was een leuke avond, maar vond dat er tijdens de missie niet al teveel druk stond. Iets meer verassingen, iets minder afwachtende vijanden, iets snellere bevelvoering, zou het misschien iets meer spice gegeven hebben Smile

[Image: 296F69133E58EEE501794644E0CC19DF384FCC3B]

[Image: E62E05E6B301EA95747C2600EBE3E2C5B2E016E1]

[Image: 933ED6F057229C188CD7EC39BF1C1E329C22ECB5]

[Image: 4B9BE77CFEBCD7A5BA04A86FC813D47BCC7D3B8A]

[Image: 459E86518EF158789E47361D858FBD7DBBABD019]

[Image: 544292E53354E0FCFDF5D4F271E235D62018D007]

[Image: 41EE5A4DF249F241882A460D9FBC54E5B0BEFCC2]

[Image: 58B1A6FE2143012C69737B8E6F8472335B377E6D]
Find
Reply Quote
Smootch Offline
Staff
****
Posts: 231
Threads: 36
Joined: Oct 2014
Reputation: 6
#7
03-07-2015, 03:59 PM
HAHAHA die ouwe kop van Edzard.
jammer dat er geen screenies zijn van toen we naar de briefing liepen
8 mafketels stoer lopend met de baret op *SWAGGER ALERT*
Website Find
Reply Quote
Outlawled Offline
Banned
Posts: 788
Threads: 150
Joined: Aug 2014
#8
03-07-2015, 05:09 PM
(03-07-2015, 03:59 PM)Smootch Wrote: jammer dat er geen screenies zijn van toen we naar de briefing liepen
8 mafketels stoer lopend met de baret op *SWAGGER ALERT*

Pretty much this:



Website Find
Reply Quote
Ircghost Offline

Posts: 224
Threads: 13
Joined: Nov 2014
Reputation: 2
#9
03-07-2015, 09:39 PM
Ik hoop echt dat dit nog eens komt binnenkort want ik had er gisteren echt de pest in door (pc) problemen. Daardoor was het vliegen echt niet leuk en ben ik eigenlijk voor het eerst geragequit.

Misschien wel handiger voor de volgende keer om ook het begin per air te transporteren.. anders moet je inderdaad ver rijden.

Ookal heb ik niet echt kunnen genieten vond ik het idee wel erg gaaf! Bedankt voor het organiseren!
Find
Reply Quote
Share Thread:            
New Reply 


[-]
Quick Reply
You have selected one or more posts to quote. Quote these posts now or deselect them.


  • View a Printable Version
  • Subscribe to this thread


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

  • Contact Us
  • Forum team
  • Forum stats
  • Return to Top
 
  • RSS Syndication
  • Lite mode
  • Lowlands Tactical
  • Help
 
Forum software by © MyBB - Theme © iAndrew 2014



Linear Mode
Threaded Mode